Ključne promjene u pravilima cestovnog prijevoza u zemljama EU-a 2022

U 2022. prijevoznici koji posluju u Europskoj uniji suočit će se s nizom različitih pravila cestovnog prijevoza diljem cijele EU, kao i u pojedinim državama članicama. Evo sažetka ključnih promjena.
Promjene regulative u cijeloj EU Paket mobilnosti Sljedeće godine, od 2. veljače, na snagu stupa niz izmjena Paketa mobilnosti.
To uključuje sljedeće:
1. obvezu prijave slanja vozača u posebno sučelje za prijevoznike spojene na IMI informacijski sustav unutarnjeg tržišta
2. obvezu plaćanja vozačima najmanje pune minimalne plaće koja se primjenjuje u svakoj državi članici dok tamo rade
obvezu evidentiranja graničnih prijelaza na digitalnim tahografima
3. obvezno vraćanje gospodarskih vozila u bazu svakih 8 tjedana
u roku od 7 dana mogu se izvesti najviše 3 kabotaže u jednoj zemlji. Nakon tog razdoblja, kamion ne smije ući u ovu zemlju 4 dana.
Daljinsko mjerenje tlaka u gumama
2022. godine također će stupiti na snagu propisi EU koji zahtijevaju dodatnu opremu u teretnim vozilima. Od 6. srpnja senzori temperature i tlaka u gumama bit će obvezni za novoodobrene kamione i prikolice. Dvije godine kasnije, obveza će se primjenjivati na sve novoproizvedena teška vozila. Europska komisija se nada da će nova oprema povećati sigurnost na cestama i smanjiti troškove za prijevoznike. Vožnja s nedovoljno napuhanim gumama znači brže trošenje profila i veću potrošnju goriva.
Promjene u pojedinim državama članicama
Austrija
Prema Austrijskoj gospodarskoj komori (WKÖ) i sindikatu Vida, plaće profesionalnih vozača u austrijskoj industriji teretnog prijevoza će se od 1. siječnja 2022. povećati za 4,96 posto. Postoji i kolektivni ugovor za oko 50.000. vozači kamiona u Austriji za 2023. i 2024. Zatim će doći do daljnjeg povećanja plaća za 0,5%. godišnje plus stopa inflacije. Osim toga, u srpnju će se uvesti i tzv. CO2 porez. U početku će porezna stopa iznositi 30 eura po toni CO2, a zatim će postupno porasti na 55 eura u 2025. Od 2026. postojat će sustav trgovanja emisijama CO2 u cijeloj EU za sve industrije.
Belgija
U ožujku 2022. godine na snagu stupaju izmjene propisa o korištenju mobitela tijekom vožnje. Korištenje GPS-a ili glazbenih aplikacija u vozilima bit će dopušteno samo ako je uređaj u držaču na nadzornoj ploči. U suprotnom, vozači će biti kažnjeni novčanom kaznom od 174 eura (trenutno je za prekršaj kazna od 116 eura).
Osim toga, u regiji Valonija, početkom godine će se povećati cestarine. Visina belgijskih cestarina ovisi o tri čimbenika: regiji u kojoj se cesta nalazi, dopuštenoj ukupnoj masi i eu-standardu emisije vozila.
Španjolska
Ranije ovog mjeseca, FENADISMER, španjolska transportna udruga, osigurala je veliku pobjedu nakon što su dugi pregovori sa španjolskom vladom doveli do sporazuma o nekoliko mjera koje pokrivaju područja uključujući utovar/istovar, parkirališta za kamione, performanse RDC-a, cestarine i troškove goriva.
Njemačka
Od 1. siječnja 2022. zakonska minimalna plaća povećat će se sa sadašnjih 9,50 eura na 9,82 eura po satu. U srpnju će se održati još jedno pohod na 10,45 eura po satu.
To znači da će vozači koji obavljaju prijevoze (kabotaža, odnosno međunarodni prijevoz s istovarom ili utovarom u Njemačkoj) primati veću naknadu u skladu s odredbama Zakona o minimalnoj plaći.
Nizozemska
Od početka 2022. samo će Euro 6 kamioni i električna vozila moći ući u zone niske emisije 14 nizozemskih gradova.
Međutim, nova pravila predviđaju neke iznimke.
Prijevoznici čija vozila ne zadovoljavaju relevantne standarde emisije moći će podnijeti zahtjev za jednodnevnu dozvolu za vožnju u tim zonama. Prijevoznici će to moći učiniti do 12 puta godišnje po registracijskom broju u svakom gradu.
Nizozemska transportna organizacija predlaže prijevoznicima da na web stranicama općina provjere koje se vrste pristupnih objekata za kamione s dizel motorima još mogu koristiti.
Ekološke zone u Nizozemskoj trenutno djeluju u Amsterdamu, Arnhemu, Bredi, Delftu, Haagu, Eindhovenu, Leidenu, Maastrichtu, Rijswijku, Rotterdamu, 's-Hertogenboschu, Tilburgu i Utrechtu. Haarlem će početkom 2022. uvesti i takvu zonu koja isključuje kretanje kamiona s dizel motorima ispod Euro 6.
Cestarine za tunele Mont Blanc i Frejus ponovno će porasti
Za 2022. god, cestarine za vožnju kroz tunele poskupljuju za 2,87%. Operateri tunela kažu da je to zbog dva elementa: povećanja od 1,92% što odgovara prosječnoj stopi inflacije Italije i Francuske između 1. rujna 2020. i 31. kolovoza 2021., te povećanja od 0,95% koje će se koristiti za poboljšanja sigurnosti u tunelu Frejus.
Tarifa ovisi i o ekološkoj klasi vozila (podsjećamo da je tranzit zabranjen za vozila s dizel motorima do Euro IV) i o broju osovina, kao i o ulaznoj strani (talijanska je neznatno viši od francuskog).
